1 يونيو 2019

للمبتدئين: مبدأ التجريب فالسيو SEO

جوجل بتحرس بسلاسل من حديد (تعبير مجازي) الألجوريزم بتاعها بيشتغل إزاي من جوة واستخدامهم لعوامل التصدر تفاصيله بتكون إيه.

للمبتدئين: مبدأ التجريب فالسيو SEO
  كل اللي بتقولهولك جوجل إنها بتبص على أكتر من ٢٠٠ عامل علشان تقيم صفحتك وإن أهمية العوامل دي بتتغير باستمرار وبترميلك كام عامل كدة هي أصلا عايزاك تهتم بيهم زي سرعة تحميل الصفحة وإنها تكون صديقة للموبايل وطبعا محتواها حصري ويحبه الزائر.

وبسبب السرية الشديدة دي والتغيير المستمر لألجوريزم جوجل أصبح مافيش قدامنا غير مبدأ التجريب وقياس النتائج ومشاركة تجاربنا مع بعض، وعشان كدة تلاقي مجتمع السيو متعاون جدا والجروب ده خير دليل على كدة ما احنا مالناش غير بعض.


طبعا لو انت مبتدئ أكيد مش هتبتدي من الصفر، في حاجات خلاص قتلت بحثا ومعروفة زي مثلا إنك تعمل محتوى حلو ومميز لكن في تفاصيل تانية كتير بتتغير مع الوقت وبتختلف من مجال للتاني فلازم يكون عندك المرونة إنك تفتح مخك للتعلم والتجريب.

وطالما قولنا تجريب فده هيوصلني لأهم نقطة عايز أوصلها هنا: ما تحاولش تبدأ موقع فظيع بتعمل كل حاجة فيه صح وعلى الشعرة سيب مساحة التجريب والتحسين والتطوير.

مثلا:

١- اعمل مقالات ٧٠٠ كلمة وبعد فترة انزل بمقالات ١٥٠٠ كلمة ولاحظ الفرق
٢- أو استخدم قالب مجاني وبعد شهور استخدم قالب مدفوع ولاحظ الفرق
٣- أو أنشر مرة في الأسبوع وبعدين بعد كام شهر جرب مرتين في الأسبوع وإدرس الفرق
... وهكذا

الخطأ اللي بيقع فيه كتير من المبتدئين إنه بيركز أوي إنه عايز يعمل كل حاجة صح من البداية وبتلاقيه بيقهر نفسه ويضيع مجهودة في التركيز أوي على التفاهات زي مثلا أنهي قالب تحديدا يستخدمه وسايب صلب الموضوع واللي هو تفرد المحتوى بتاعه وإنه يكتب محتوى عبقري مافيش زية ينافس بيه بجد!

طب قول لي لو انت عملت كل التحسينات مرة واحدة هتعرف منين أصلا أنهي تحسينة فيهم هي اللي فرقت في موقعك؟


امشي تدريجي وأي تحسين تعمله في موقعك اعمله بالتدريج وسيبه حبه عشان تعرف تقيم النتائج وبعد كدة خش على التحسين اللي بعده وهكذا.

السيو مبني على التجريب وعتاولة السيو زي Neil Patel وغيره سر نجاحهم هو التجريب المستمر والتعلم من تجاربهم ونشر نتايجها لمجتمع السيو يستفيد منها.

في السيو جرب تلاقي وامشي بالتدريج واحدة واحدة بلاش نظام إنك تظلط على بق واحد ده لا يجيلك عسر هضم!
Ashraf Al Shafaki

شارك المقال

ليست هناك تعليقات

تعريب كن مدون جميع الحقوق محفوظة لــ مدونة عرباوى 2013-2019 ©