10 فبراير 2020

سيو: تعرف علي علاقة الـ SEO بالـ Hacking

 في هذه التدوينة يساركنا Mohamed Kamal‎‏ ‏بطريقته المميزة والممتعة عن وجه التشابه بين تهيئة المواقع لمحركات البحث والتصدر بها وبين الهاكينج او التهكير بطريقة مبسطة ان شاء الله.
  
سيو: تعرف علي علاقة الـ SEO بالـ Hacking

 إيه علاقة الـ SEO بالـ Hacking؟

قبل أي عملية هاكنج فيه أكتر من مرحلة بيقوم بيها الـ Hacker عشان يقدر يوصل للضحية Victim ويخترقه، وأهم مرحلة على الإطلاق واللي من غيرها يصعب بشكل كبير إنك تحقق حاجه هيا الـ information Gathering أو مرحلة جمع المعلومات وهنا بتجمع أكبر قدر ممكن من المعلومات واللي ممكن تتضمن:
- اسم الضحية، السن، وسائل التواصل بتاعته إيه الخ
- اسم الموقع، نوع الاستضافة، نوع الـ CMS ولغة البرمجة، الخ
- الـ Network اللي بيشتغل بيها والـ Service Providers ونوع الـ Switch أو الـ Router
بُص إنت بتجمع معلومات عن كُل حاجه وأي حاجه ممكن تساعدك في عملية الاختراق، ومن ضمن الأدوات اللي بتستخدمها في عملية البحث وجمع المعلومات أو الـ Footprinting هو محرك البحث Google، إنت هنا هتستخدم جوجل في جمع أي معلومة ممكن تفيدك في الـ Hacking.

طيب بالنسبة بقى للـ SEOs هيستفيدوا إزاي من الموضوع ده، إنت هنا هتاخد نفس فكرة جمع المعلومات باستخدام محرك البحث جوجل في عمل Competitors Analysis يعني هتعمل دراسة لمواقع المنافسين باستخدام بعض تراكات الـ Hacking عشان تقدر تحصل على Advanced Information عن المنافسين بتوعك، طيب نبدأ ده إزاي؟ هقولك.

هكتب في محرك البحث جوجل Search Bar بعض الكلمات بطريقة معينة عشان تكتشف المعلومات الخفية أو حتى لو بتدور على حاجه بعينها، زي م هوا مكتوب كده، وياريت تجرب بنفسك:

- Site:www.yoursitename.com
- Cache:yoursitename.com

أو حتى تستخدم كلمات زي Link – Define – Related واللي هتخليك تتعرف على معلومات كتيرة عن موقع المنافس بتاعك، وحتى في دراسة الكلمات المفتاحية ولو عايز تعرف إذا كان المنافس بيستخدم كلمات مفتاحية معينة وبيتسخدمها قد إيه الخ، فيه طريقة برضو هتساعدك بشكل كبير:

- Site: www.yoursitename.com intitle:yourkeyword
- Site: www.yoursitename.com intext:yourkeyword
- Site: www.yoursitename.com inurl:yourkeyword

هنا إنت بتشوف كم مرة الكلمة المفتاحية دي تم استخدامها أو ذكرها سواء في العنوان أو الـ URL أو حتى في التيكست العادي، والنتايج بتظهرلك بالشكل ده.

إنت تقدر بنفسك تجرب كُل المفردات دي وهتشوف كل المعلومات اللي هتقدر تحصل عليها بشكل مكنش ممكن تحصل عليها بطريقة البحث العادية، وهتلاقي في الصور بعض الـ Commands اللي مش كاتبها هنا واللي ممكن تشوفها وتشوف النتايج هتقولك إيه.

تاني حاجه تقدر تستفيد بيها من Google وإزاي تـ Hack المنافس بتاعك وتعرف عنه أكبر قدر ممكن من المعلومات وعن الـ Industry أو البيزنس بتاعك هوا استخدام Google Advanced Search وده عبارة عن محرك بحث متطور و Custom خاص بيك إنت بتقدر تتحكم فيه وفي نتايجه بشكل كبير، بحيث إنك تقدر تحدد الكلمات المفتاحية، الدومين، المنطقة، اللغة الخ، إنت هنا هتقدر تعمل Filtration للنتايج كلها وتعرف بس اللي هيفيدك في البيزنس بتاعك.

تقدر تجرب Google Advanced Search وتكتشفه بنفسك وتتكلم عن تجربتك.



ليست هناك تعليقات

تعريب كن مدون جميع الحقوق محفوظة لــ مدونة عرباوى 2013-2020 ©