27 ديسمبر 2018

شرح عمل شبكة PBN بطريقة صحيحة

 شرح عمل شبكة PBN بطريقة صحيحة
 شرح عمل شبكة PBN بطريقة صحيحة أولا حابب أوضح أن زي ماهي مفيدة للغاية إلا انها خطرة جدا لو تم اكتشافها معني شبكة PBN باختصار كدا انك تعمل مجموعة مواقع نفس نيتش موقعك لتكتسب منها باك لينك وقوة لموقعك.

محتاج ايه عشان اعملها؟

محتاج مجموعة دومينات مختارة بعناية نفس نيتش موقعك لو هتعرف تختارها دومينات منتهية كويسة دة يكون أفضل.
حاجة مهمة الدومينات تكون بياناتها كلها مش زي بعض في ناس بتنصح أنك تخفي بيانات الدومينات انا مش بنصح لكدا لان جوجل او حس بشك ودخل يراجع الدومينات اللي بتخدم لموقعك ووجد ان كل بيانات الدومينات مخفية هيتأكد أنهم هدفهم أنهم يكونو شبكة PBN لك.      
ممكن تعمل كل دومين علي حساب جودادي جديد منفصل وفيزة فودافون كاش حلت الموضوع دة.إيه تاني ؟

حسابات جودادي اعملها بايميلات Gmail والايميلات دى تكون هى المسئولة عن الموقع ذاتة يعني تضيف منها ويب ماستر هتشترك بمواقع لكسب باك لينك يكون الإيميل هوا دة يعني كل موقع يكون منصفل تماما.

هحتاج هوست ايه ؟

هنا في كذا طريقة ممكن تشتري مجموعة هوست منفصلة في أكتر من مكان لاكن خد بالك من اي بي السيرفر مهم جدا لاكن الهوست دى بحسها ضعيفة من حيث الأداء والتهيئة لبوتات جوجل.

الحل الآخر ممكن تجيب في بي اس كويس وسريع وقوي وتشاري لكل دومين ip مختلف كدا هتكون ضمنت ثبات لمواقعك وعدم تشتت بين الهوست.

في ناس بتقول ان تربط كل المواقع بكلاود فلير برضو.

ايه تاني؟

للأسف النقطة دى ناس كتير وقعت فيها وانا من سنوات وقعت فيها يفضل أن كل موقع يكون سكربت مختلف لو مش هتلاقي سكربتات قوية كتير استخدم ووردبريس لاكن لابد أن تقوم بتركيب قالب مختلف لانها ليها دور كبير في قراءة روابطك في المواقع دى.
اخر نقطة المحتوي طبعا مش محتاج كلام لازم يكون حصري بحيث تضمن ان الباك لينك الذي ستقوم باخدة لموقعك من محتوي قوي.
أسلوب الكتابة يفضل يكون من كذا كاتب عشان مش يكون نفس الأسلوب.

كيفية سحب باك لينك لموقعك من الشبكة؟

في للأسف ناس بتعمل الشبكة وتقوم ساحبة من كل المواقع فيها باك لينك لنفس الموقع لا دة غلط انت مثلا عامل 6 مواقع تخلي موقع 1 و 2 يدو باك لينك في موضوع في موقع 3 والموضوع دة يدي باك لينك لموقعك و موقع 4 و 5 بدو باك لينك لموضوع في موقع 6 والموضوع دة يدي موقعك كدا دور المواقع بينها وبين بعض وبالاخير تعطيك مش ضروري خالص كلهم يشيرو لموقعك.
أخيرا: انا بحب شرحي يكون بأسلوب بسيط وسهل ومش بحب ارص كلام أكاديمي

الموضوع من طرف المبدع هشام المصرى

شارك المقال

هناك تعليق واحد
  1. بناء باك لينك من مواقع عادية اسهل من موضوع ال pbn بشوف الموضوع معقد و مجهد لا يستحق كل هذا العناء للحصول على رابطين في النهاية .
    شكرا على الموضوع

    ردحذف

تعريب كن مدون جميع الحقوق محفوظة لــ مدونة عرباوى 2013-2019 ©