أحدث المواضيع

عن ماذا تبحث؟

لو بتدور على شغل قريب من بيتك، جوجل ممكن يساعدك

 

لو بتبحث عن وظيفة او مش لقي شغل قريب منك واحدة من المميزات اللي شايفها مهمة جدا لناس كتيرة وخاصة اللي بيدورا على شغل مناسب لأماكن سكنهم، هي خاصية Jobs near me في جوجل.

 

البحث عن وظيفة


العثور على وظيفة قريبة من المنزل باستخدام جوجل

إذا كنت تعيش في مدينة كبيرة أو حتى في بلدة صغيرة، فإن العثور على وظيفة بالقرب من منزلك يمكن أن يكون تحدًا كبيرًا. ولكن مع وجود جوجل، يمكن أن يصبح الأمر أسهل بكثير.

في هذا المقال، سنتحدث عن كيفية استخدام جوجل للعثور على وظيفة قريبة من منزلك والحصول على فرص العمل المناسبة لك.


البحث عن وظيفة على جوجل


يمكنك استخدام جوجل للبحث عن وظيفة بسهولة. كل ما عليك فعله هو كتابة الوظيفة التي تبحث عنها في محرك البحث، مثل "وظائف محاسبة بالقرب مني" أو "وظائف تسويق بالقرب من منزلي".

كما يمكنك استخدام خدمة Google for Jobs التي توفرها جوجل للحصول على نتائج أكثر تحديدًا ودقة. يمكنك الوصول إلى هذه الخدمة عبر الذهاب إلى موقع Google والبحث عن "Google for Jobs".

كيف يمكن لجوجل مساعدتك في العثور على وظيفة قريبة من منزلك؟

 بإختصار ميزة تقدر تستفيد منها إنك تعرف الشركات والأماكن اللى طالبين ناس للشغل في محيط مكان سكنك، يعني لو أنت مثلا مصمم جرافيك وبتدور على مكان تشتغل فيه فبسهولة ممكن توصل لده من خلال الخاصية دي.

 ده بالإضافة إلى وجود فلاتر بتسهل عمليات البحث زي " تاريخ عرض الوظيفة - طبيعة العمل - المكان - تصنيف العمل - المسمى الوظيفي " واللي هتسهل عليك عملية البحث عن الوظيفة المناسبة ليك.


وبتيح لك كمان إنك تختار الشغل المعروض بناء على مدى قربه من موقعك الحالي، يعني مثلا ممكن تدور على الوظائف اللى قريبة منك في نطاق 2 كيلو حواليك أو 10 كيلو أو 25 كيلو، كل ده أنت اللى بتحدده من خلال الفلاتر.


مش بس كده، ده أنت كمان ممكن تضيف الإيميل بتاعك، ولو فيه أي وظيفة مناسبة ليك بناء على اللي بتدور عليه، هيبعتوا لك ميل عشان يعرفوك إن فيه حد طالب نفس الوظيفة اللى أنت بتدور عليها.


خش على اللينك ده وخد لفة فيه وإن شاء الله تلاقي الوظيفة اللي تناسبك:  https://www.google.com/search?q=jobs+near+me

الخلاصة


عند البحث عن فرص العمل، يمكن استخدام جوجل لتسهيل هذه العملية والعثور على وظيفة قريبة من منزلك. يمكن استخدام محرك البحث في جوجل أو خدمة Google for Jobs، كما يمكن استخدام Google Maps للعثور على فرص العمل في المناطق المحيطة بموقعك الحالي.

كما يمكن رفع سيرتك الذاتية على جوجل درايف ومشاركتها مع أصحاب العمل، وهذا يسهل عليهم العثور على مرشحين جدد للوظائف. كما يمكن لجوجل تنسيق السيرة الذاتية لتبدو أكثر احترافية.


يمكن استخدام أدوات جوجل الأخرى للبحث عن فرص العمل، مثل Google Alerts الذي يرسل إشعارات بالوظائف الجديدة المنشورة على الإنترنت، و Google Trends الذي يمكن استخدامه لتحديد المجالات الوظيفية الأكثر طلبًا.


لا تنسَ أن الحصول على وظيفة قريبة من بيتك ليس الشيء الوحيد المهم، فعليك البحث عن وظيفة تتناسب مع مؤهلاتك وخبراتك وأهدافك المهنية. استخدم جوجل بشكل ذكي وتأكد من قراءة المعلومات الواردة في الإعلانات الوظيفية بعناية قبل التقديم لأي وظيفة.


لا تتردد في استخدام جوجل للبحث عن وظيفة قريبة من منزلك، فهو يوفر العديد من الخيارات والأدوات التي يمكن استخدامها لتسهيل عملية البحث والعثور على الوظيفة المناسبة.

بس كده 😍 يا رب يبقى الموضوع مفيد ليكم

 م/ عبدالرحمن شهاب


تابع ايضا:
الطريقة الصحيحة لتأسس نفسك بشكل سليم فى البرمجة
افضل مواقع العمل الحر بديلة upwork , fiverr , freelance
8 علامات تخبرك بأنه حان وقت الرحيل عن العمل والبحث عن اخر
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-