10 اسباب تجعلك تتجه الي تركيبة الشيرنج عوضأ عن الاشتراك الرسمي للقنوات المشفرة


لو انت من عشاق المباريات والبطولات العالمية في كل العالم اكيد سمعت عن الشيرنج، واكثر الفنيين بتنصح دائمآ بعمل تركيبة شيرنج للعميل لمن ايه الاسباب اللي تخليك تعمل تركيبة شيرينج في البيت ولماذا هي الافضل لك.

 
   
10 اسباب تجعلك تتجه الي تركيبة الشيرنج عوضأ عن الاشتراك الرسمي للقنوات المشفرة



ليه اعمل تركيبه شيرنج؟ 

 من اجل مشاهدة اي بطولة عالمية او حدث رياضي فأنت في حاجة الي اشتراك رسمي للقنوات مالكة حقوق بث هذه البطولات بالغة العربية في الحيز الذي توجد به دولتك وفي الغالب صاحبة الحقوق في الشرق الاوسط هي مجموعة بين سبورت القطرية وللأسف اسعار الاشتركات عالي جدآ ولكل بطولة اشتراك خاص بها وهو ما يبدو صعبآ علي نسبة كبيرة من المشاهدين العرب.

الطريقة الثانية 

هي الاعتماد علي تركيبة الشيرنج وهي تركيب اقمار صناعية مختلفة عن طريق اضافة اكثر من لاقط LNB "عدسة" علي صحن الاستقبال ومشاهدة كافة البطولات والاحداث العالمية في اي مكان في العالم بسعر اقل ما يقال عنه لايذكر ولكن!.


بخصوص تركيبات الشيرينج ويعني ايه شيرينج؟؟

انت بتاخد من مصدر البث نفسه اللي هوا القمر الصناعي..
وامثال كدا زي قمر (( اموس والبلغاري والهوت بيرد و الاسترا 19 واليوتيل 16 وغيرهم كتير...  
وهنا بالنسبه لكره القدم سوف تشاهد كل دوريات وبطولات العالم بجوده Full HD ورياضات تانيه كتير غير الافلام الاجنبيه العالميه و الانمي والوثائقيه والطبيعه والانيمال ومش هتلاقي اي تقطيع او تحميل زي مابيحصل ف ال Iptv
لانه مش بيسحب من النت نهائي سوا قراءه الشفره فقط ومايعادل قرب ال 300 ميجا فقط طواال الشهر.. لانه معتمد علي جوده السيرفر وكل ماكان نوع الرسيفر قوي كل مكانت النتيجه ممتازه والمنظومه عباره عن..
طبق متر بريفكس (افضل طبق) ومن ثلاث اقمار.. مثالا 👇
(( #هوت_بيرد & #اموس #استرا_19 ))
وده افضل تركيبه ممكن تبدا بيها لاحتوائها علي معظم واهم بطولات العالم منها افريقيا كمان 😉
منظومه الشيرينج الانجح الافضل الاوفر الاجود سواء صوت وصوره وبث

هستفيد ايه من كل الاقمار دي؟

متعه الشيرنج تتلخص في الأسباب الاتيه ركز كويس

  1. اغلب الاقمار بتذيع كل دوريات العالم الاوروبيه و الافريقيه و جميع البطولات الدوليه للمنتخبات و كله بصوره Full HD
  2. مش محتاج سرعه انترنت كبيره اطلاقا ممكن داتا من الموبايل بس لازم يكون عندك نت
  3. ممكن تركب 3 اقمار أو تركيبه كبيره و تبقي ملك البطولات انسي انك تنزل كل يوم علي القهوة خليك ف بيتك افضل
  4. الاقمار مش بس كورة في قنوات افلام اجنبي كتير قنوات للاطفال قنوات للطبيعه ( بس من غير ترجمه عربي ) الا ف حاله وجودة جهاز رسيفر ايكون ايرون برو وبعض السيرفرا الان تدعم اضافة الترجمة عبر سيرفر خاص مثل الفورايفر و جوسات بلص.
  5. مفيش حاجه اسمها تقطيعات من الضغط أثناء المباريات نت بتتفرج علي اي دوري و كأنك مشترك تماما
  6. الرسيفر بتاعك اهم حاجه ف اللعبه كلها كل ما كان الرسيفر بتاعك غالي و إمكانياته كبيره كانت التجربه ممتازة علي كل الاقمار و ( دة بيتحدد علي حسب امكانياتك الماديه )
  7. تقدر كمان تشغل اكتر من رسيفر و تلفزيون ف نفس الشقه أو شقتين ف نفس العماره من خلال عدسات 2/4 مخرج
  8. اقمار الشيرنج انت ( مش بتتفرج علي قنوات بين سبورت ) انت بتتفرج علي قنوات اجنبيه بتذيع نفس المباريات و البطولات الاوروبيه و الافريقيه
  9. التعليق في القنوات اللي بتزيع المباريات علي اي قمر تعليق اجنبي و من خلال الرسيفر بتاعك بتقدر تستمتع ب التعليق العربي كأنك مشترك تماما
  10. تكلفه الشيرنج ف متناول الجميع و المبلغ اللي بتدفعه بيبقي اول ما تعمل الشغل عندك مرة واحدة و خلاص مش مطالب بأشتراك رسمي كل 3 او 6 او 12 شهر انت بتعمل تركيبه محترمه تعيش معاك العمر بأذن الله


 ايضآ بعض الحلول التي ظهرت مؤخرآ الشبكات الهوائية للبث وهي تقوم بفكرة بث قنوات بين سبورت الرياضية عبر ترددات معينة فقط تحتاج الي عدسة استقبال "لاقط" عادي او معدل حسب ما تدعم الشبكة والتمتع بكل قنوات بين سبورت لديك كانك مشترك رسمي بالباقة، وهي ذات فكرة وصلة الدش التي في الشوارع في كل مكان ولكن للأسف غير مضمونة بسبب الاغلاق من المصنفات الفنية او بسبب طمع وجشع اصحاب الشبكات في الاغلاق والفتح تحت مسمي جديد وضياع حق المشترك الاساسي في الشبكة.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-