اكتشف ميزة جديدة في واتس آب: تحرير الصور بالذكاء الاصطناعي!

 واتس آب شغالة على ميزة جديدة بتشتغل بالذكاء الاصطناعي من خلالها تقدر تعدل خلفيات الصور ، وتعيد تصميم الصورة و توسعها ، الأداة دي هتكون موجودة داخل التطبيق.

اكتشف ميزة جديدة في واتس آب: تحرير الصور بالذكاء الاصطناعي!


في مفاجأة مبهرة، اتقال إن واتساب بينزل ميزة جديدة بتعتمد على تكنولوجيا الذكاء الصناعي. بناءً على الأخبار اللي جت من مصادر موثوقة، اتقال إن واتساب دلوقتي بيشتغل على محرر صور بيستخدم التكنولوجيا دي، اللي هيمكن المستخدمين يعدلوا صورهم مباشرة في التطبيق.

تفاصيل الميزة الجديدة

التحديث الجديد ده هيوفر تجربة سهلة ومبسطة للمستخدمين، عشان يقدروا يعدلوا الخلفيات ويغيروا شكل الصور وحتى يكبروا حجمها باستخدام التكنولوجيا دي. ومع إن التفاصيل الدقيقة للأدوات دي مازالت غير واضحة، بس بتوعد بتجربة تحرير مميزة ومتطورة.

آخر التطورات

بالنسبة لآخر التطورات، تقارير من WABetaInfo قالت إن آخر تحديث بيتا لواتساب لنظام Android (2.24.7.13) فيه رمز يدل على وجود محرر صور بتستخدم تكنولوجيا الذكاء الصناعي. ومع إن الخاصية دي مازالت في مراحلها التطويرية، بس المستخدمين اللي مشتركين في برنامج الاختبار بيتا مش قادرين يجربوها دلوقتي.

تسريبات واعدة

WABetaInfo شاركت صورة مسربة للنسخة الأولية من الخاصية الجديدة، وظهرت فيها أيقونة خضراء في أعلى واجهة إرسال الصور في واتساب لنظام Android. وبمجرد النقر على الأيقونة، بيظهر لك ثلاثة خيارات: الخلفية، إعادة التصميم، وزيادة الحجم. بس معلومات الأدوات دي لسه مش متوفرة كتير.

مستقبل واعد

وفوق كده، واتساب بتقول إنه يشتغل كمان على ميزة تانية جديدة، عشان المستخدمين يقدروا يتفاعلوا مباشرة مع خدمة "ميتا AI" من الشركة من خلال شريط البحث في التطبيق. والهدف من الخدمة دي إنها تتنافس مع خدمات الذكاء الصناعي الأخرى زي ChatGPT اللي بتخص OpenAI.

الختام

لكن لازم نذكر إن كل الخواص دي لسه قاعدة تحت التطوير والاختبار، يعني المستخدمين دلوقتي مازالوا مش قادرين يستخدموها. ومن المتوقع إنها تتحسن أكتر برضو خلال فترة الاختبار البيتا، قبل ما يتم إتاحتها لكل المستخدمين، وكمان يتم نشرها على نظام iOS عشان تضمن التوافق والأداء المتسق على كل المنصات.




علي ماهر
علي ماهر
مدون تقني
تعليقات