6 أسباب لتأكل إطارات السيارة

 

تأكل إطارات السيارة، الكاوتش مسح، عجلة العربية مسحه، لا يوجد بروز في اطار السيارة، كل هذه العبارات دليل علي ان هناك مشكلة في إطارات السيارة الخاصة بك وهناك عدة اسباب لكشط عجلة العربية سنتعرف عليها بشكل مبسط ان شاء الله في هذا الموضوع.



 هام: 7 اخطاء مدمرة للسيارة تفعلها اثناء القيادة ولا تعلم بها

 

أسباب تلف كاوتش السيارة، أسباب مسح الإطارات، تآكل الإطارات الأمامية من الداخل

 تعد اهم أسباب تآكل الإطارات وتآكل إطارات السيارة هي الممارسات الخاطئة التي يقوم بها قائدي المركبات في كيفية التعامل السليم مع اطارات السيارة مما تتسبب في مسح الكاوتش ومحو بروز العجلات المطاطية الامامية والخلفية مما يعرض الاطارات الي خطر انفجار الاطارات عند السير، ولكنم قبل ان نتعرف عن  أسباب لماذا يأكل المطاط الزائد بعجل العربية نتعرف علي ماهي اهمية البروز والتقسيمات التي تظهر في الاطارات.

 

ماهي وظيفة نقشة الاطارات ولماذا تختلف بين عجلات السيارات والاخري

كل نوع او موديل من الاطارات ليه رسم مختلفه عن التانيه وده عشان كل موديل بيتصنع بيبقى ليه امكانيات ومواصفات خاصه كل اطار بيتصنع برسمه وكل رسمه ليها خصائص ومواصفات فيهم اللى بيزود قوه احتكاك بالارض عند الفرمله وفيهم اللى بيقلل درجه الحراره المحيطه بالكاوتش وفيهم اللى بيثبت العربيه على الملف.

 

 زيهم زى طنبوره الفرامل العاديه والمخرمه العاديه بتفرمل والمخرمه بتفرمل لكن المخرمه والمنقوشه الاخرام والنقوشات اللى فيها بتساعد على تحسين القدره الفرمليه بانها بتبعد الرايش الناتج من احتكاك التيل بالطنبوره وبتزود كميه الهواء اللى داخله للطنبوه واللى بتساعد على التبريد السريع وقت الاحتكاك الشديد بين التيل والطنبوره


نفس الكلام زى اسطوانات الدبرياج العاديه والرياضيه "الرياضيه"  برضه فيها الكلام ده فبتقلل الفقد اللى بيحصل وقت تغير السرعه ومابتتاكلش بسرعه غير مميزات تانيه كتير.

 

 وفعلا أختلاف النقشات بيؤثر بالسلب علي أداء السيارة خاصة في الملفات،  و ده كان حصل معا احد الاصدقاء كان مركب في الاطارين الخلفيين نوعين مختلفين من الاطارات و مختلفين في النقشة كان بيحس أن العربية في الملفات بتحدف من ورا و لما ركب نوعين متماثلين أختفت المشكلة دي.


 أسباب تأكل إطارات السيارة

  1.  إختيار الإطار الغير مناسب 
  2.  إستخدام أكثر من نوع من الإطارات على نفس السيارة
     
  3.  زيادة الحمل عن الحد الأقصى الذي يتحمله الإطار
     
  4.  زيادة أو نقص ضغط الهواء عن الموصى به
     
  5. السرعات التي تسير بها عادة فوق المسموح 
  6. مشكلة في ضبط زوايا واتزان السيارة مما يجعلها تسير يشكل غير مستقيم.

 

 خاتمة: 

 السيارة يشكل عام تتكون من اجزاء وعند الاهتمام بكافة تلك الاجزاء والاعتناء بها بأستخدامك السليم لها فأنت ستحصل علي اقصى اداء للسيارة مع بقاء اطول مدة صلاحية افتراضية لكل قطع السيارة وقد تتجاوز العمر الافتراضي للقطع المكونة للسيارة والمحرك.


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -