لماذا قامت نايكي بالتوقيع مع كريستيانو رونالدو عقد رعاية له مدي الحياة؟

 

لماذا اجبرت نايكي كريستيانو رونالدو التوقيع لها مدي الحياة؟



في 2016 كريستيانو رونالدو وقع صفقة رعاية مدى الحياة مع نايكي قيمتها حوالي مليار دولار، الصفقة دي هي واحدة من أكتر الصفقات غرابة في عالم بيزنس الرياضة؛ وهي مش الأولى من نوعها، في عقدين رعاية مدى الحياة اتعملوا قبلها وكانوا الاتنين من نايكي برضو!

واحد مع مايكل جوردان، واللي نايكي عملت خط أحذية باسمه، وواحد مع ليبرون جيمس، ودول عظماء كرة السلة في أمريكا والعالم، ويعتبر العقد ده هو الأول من نوعه في عالم كرة القدم.


كريستيانو رونالدو هو واحد من أعلى الرياضيين كبراند وقيمة تسويقية في العالم ووصل انه الأعلى على الاطلاق في فترة من الفترات، لدرجة ان في فترة توقيع العقد في 2016 قيمة نايكي التسويقية زادت 474 مليون دولار مرة واحدة بسبب رونالدو.


الصفقة دي كتير من الناس اعتبرتها مساومة من نايكي لكريستيانو، لأن قبلها على طول صحيفة سبورت الأسبانية فجرت خبر ان نايكي هددت كريستيانو بانهاء التعاقد معاه نهائياً بسبب براند الأزياء بتاعه اللي بيحمل اسم CR7.


براند CR7 هو في المقام الأول براند Underwear يعني ملابس داخلية، لكن في 2015 البراند أعلن عن أول حذاء ليه وبدأ يتم التسويق ليه، وكان قبلها بدأ بإنتاج تي شيرتات وملابس رياضية، وده اللي معجبش نايكي خالص وهددوا كريستيانو ان لو البراند بتاعك مسحبش خط الأحذية والملابس الرياضية هيتم انهاء التعاقد تماماً.


بعدها ع طول تم سحب خط الأحذية والملابس الرياضية الخاص بـ CR7، وفي 2016 نايكي وقعت عقد مدى الحياة مع كريستيانو واللي هيخليه يربح من نايكي حوالي 20 مليون دولار في السنة، وتم حساب قيمة الصفقة مليار دولار بناء على متوسط العمر المتوقع لكريستيانو رونالدو واللي المفروض يمتد لـ 50 سنة كمان "طبعاً الأعمار بيد الله"


ليه بقى الناس اعتبرت الصفقة دي مساومة؟

لأن اللي نايكي بتربحه سنوياً من وراء كريستيانو هو حرفياً أضعاف اللي بتدفعه. 


في 2016 وقت توقيع العقد كان عدد متابعين رونالدو على السوشيال ميديا حوالي 240 مليون شخص، كريستيانو نزل حوالي 1500 بوست مختلف على فيس بوك وانستجرام وتويتر، 22% من البوستات دي كانت لنايكي، وكل بوست بينزل كان بيبقى لابس فيه نايكي ومكتوب فيه هاشاتاج نايكي و Just Do it.


دلوقتي عدد متابعين كريستيانو عدى الـ 500 مليون.
لما البرتغال كسبت يورو 2016 رونالدو نزل بوست عنده بيحتفل بالبطولة وفيه شعار نايكي والهاشتاجات، البوست ده بس جاب أرباح لنايكي حوالي 6 مليون دولار، مابالك بقى باللي بتربحه طول السنة من ظهور كريستيانو الدائم في الميديا بشعار ومنتجات نايكي؟ .. أرقام غير معلنة


بس الأرقام المعلنة ان أرباح نايكي السنوية من وراء حملاتها التسويقية وعقود الرعاية في مجال الرياضة تخطى الـ 2 مليار دولار، وكريستيانو هو أعلى رياضي كقيمة تسويقية عندهم حالياً.


في رأيكوا ليه رونالدو فضّل نايكي عن البراند بتاعه في حين ان أرباحه السنوية من الميديا بس حوالي 180 مليون دولار!؟

 


#كرياتوفا

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق