لماذا فشلت نظارات جوجل الذكية عند تقديمها للعالم اول مرة: نظرية دورة حياة المنتج

 

  

دورة حياة المنتج وعلاقتها بفشل نظارات جوجل الذكية عند تقديمها للعالم اول مرة


 في 2014 جوجل أعلنت عن أول نظارة ذكية في العالم Google Glass، النظارة دي برغم تطورها المذهل لكنها فشلت فشل تام. 


النظارة دي كانت عبارة عن ثورة تقنية حقيقية، لدرجة ان نظارة فيس بوك اللي تم الإعلان عنها السنة اللي فاتت ونظارة سناب شات يعتبروا حاجات بدائية جداً قدامها لدرجة انك ممكن تشبههم بمقارنة بين نوكيا N73 مثلاً وآيفون 13 برو!


بسبب التطور المذهل اللي كان في النظارة الناس مكنتش عارفه تستخدمها او ممكن نقول بشكل أدق الناس كانت خايفة تستخدمها لأنهم مش مستعدين ابداً لاقتناء واستخدام النوع ده من التقنية، احنا بس نحب نشوفها في الأفلام لكن تبقى واقع كدة بين يوم وليلة؟


النظارة كانت عبارة عن جهاز كمبيوتر كامل على عينك مش مجرد توصلها بموبايل وكاميرا وخلاص، كان فيها بروسيسور ورامات وذاكرة داخلية وشاشة عرض وكاميرا ٥ ميجابكسل بتصور HD.


من خلال النظارة كنت تقدر تبحث عن اي حاجة انت شايفها قدامك ونتائج البحث تظهر قدام عينك، وكل ده بتتحكم فيه ب Motion gestures بتتحكم فيها برموش عينك، تخيل Google Lens على عينك.


تقدر تشغل ال gps والاتجاهات تظهر قدامك على الشوارع.


تقدر تتشات بكل سهولة من خلالها والرسايل تظهر قدام عينك وترد عليها بالاوامر الصوتية.


جوجل كمان خلتها تدعم ال third party apps وفتحت للمطورين امكانية التطوير عليها وعمل تطبيقات مخصوص ليها.


جوجل كانت متخيلة ان بنزولها بالكم ده من التقنيات مرة واحدة في جهاز زي ده وبيتقدم لأول مرة انها هتكتسح السوق لكن العكس تماماً هو اللي حصل، التقنيات اللي فيها الناس فعلاً مكنتش محتاجاها خالص في الوقت ده، والأهم من ده انهم مش عارفين التقنيات دي ازاي هتفيدهم في حياتهم .. هي مبهرة اه بس ايه القيمة اللي هتقدمهالي .. وده خطأ تسويقي تاني جوجل وقعت فيه.


جوجل كانت فاكرة ان التقنيات دي هتكون كافية لبيع النظارة، لكن الناس كانت بتنبهر بس لكن مابتتقبلهاش.


جوجل بسرعة أدركت الخطأ الفظيع اللي وقعت فيه وسحبت النظارة من الأسواق وأعلنت وقف بيعها وانتاجها ومظهرتش مرة تانية لحد دلوقتي.


اللي جوجل عملته ده تسبب بقتل سوق النظارات الذكية قبل مايبدأ وفضل ميت لمدة ٣ سنين وده وقت ظهور اول نظارة تاني من سناب شات في 2017 وهي نظارة Spectacles، بمميزات بدائية جداً زي بتاعة فيس بوك.


فيس بوك وسناب حاولوا يتعلموا من خطأ جوجل وبدأوا يعودوا المستخدم واحدة واحدة على النظارات وبدأوها بنظارة بدائية جداً مقارنة بنظارة جوجل وواحدة واحدة على الناس ماتتعود عليها وخلال ٥ ٦ سنين هيكون فيها نفس مميزات نظارة جوجل.


نظارة جوجل كانت من حوالي 8 سنين، ياترى لو نزلت تاني دلوقتي بنفس مميزاتها هتتقبلها وتشتريها ولا لا؟


#كرياتوفا

 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق