عن ماذا تبحث؟

لماذا تتشابه الصدمات وتختلف ردود الأفعال علي السيارة القديمة والحديثة؟

 ربما تسألت عن ماهو السبب في ان السيارات الحديثة عند وقوع الحوادث تتأثر كثير مقارنة بذات الحادثة ان كانت السيارة قديمة الصنع!، وفي هذا الموضوع سنتحدث بشكل مبسط عن لماذا السيارات القديمة لا تتأثر بالحوادث كما تتأثر السيارات الجديدة.

لماذا تتشابه الصدمات وتختلف ردود الأفعال علي السيارة القديمة والحديثة؟

ليه العربيات الجديدة في الخبطات بتتدمر عن العربيات القديمة؟

في تصاميم السيارات القديمة كانت اهم فكرة هي كيفية الحفاظ علي السيارة بشكل سليم ومقاومتها لكافة الصدمات والحوادث حتي تصبح معمرة اكثر فترة ممكنة ولكن للأسف هذا كان يأتي علي جانب الأمان لقائد السيارة الذي في الغالب ان كانت الحادثة بسيطة قد يتعرض للأزي.


وده احد الأسباب التي جعلت كل الدراسات الحديثة في تصاميم السيارات الحديثة تهتم بأمان السائق والركاب لأقصي درجة ممكنة وتوفير العديد من وسائل الحماية لهم.


وعشان كده كل الدراسات الحديثة في تصميم العربيات بتحاول تشتغل علي توزيع قوة الصدمة بحيث تبعده عن الصالون ويفضل اللي جوه الصالون في أفضل وضع للأمان.

 
الاكصدامات بيتم تثبيتها من خلال حامل وكلبسات في أماكن مختلفه
بعض العربيات بيكون جزء من قوة الصدمة معمول حسابه انه لازم يكسر الكلبسات وتشيل جزء من الصدمة دي خصوصا لو صغيرة 


الفرق بقي بين عربيات زمان ودلوقتي ايه وهل زمان احسن والا دلوقتي

باختصار عربيات زمان اكثر قوة في الصدمات الصغيرة ولكن ليست اكثر أمانا لكن العربيات الحديثة أقل قوة واضعف مع الصدمات الخفيفة ولكنها اكثر آمانا خصوصا مع الصدمات القوية


وده يخليك ممكن تشوف عربيه متقطعه ومعجونه لكن خرج منها السائق سليم في حين ممكن عربيه قديمه تشوف انها متاثرتش اوي خارجيا بس صاحبه تضرر جامد او توفي من قوة الخبطة


انتوا رأيكم ايه تفضلوا القديم والا الجديد 

 

Hekayat Abo Ali حكايات أبوعلي

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-