7 فبراير 2020

إزاي تعمل خطة SEO لموقعك

في هذه التدوينة سنتعرف على ابسط طريقة لعمل خطة سيو لمدونتك او موقعك والهدف منها هو تصدر نتائج البحث والصعود الى صفحة جوجل الاولي والظهور فى 5 نتائج الاولي من البحث.

إزاي تعمل خطة SEO لموقعك

ازاى ابتدي سيو صح  لموقعي؟

في البداية لو عاوز تعرف ايه هو السيو تابع المقالة دى وتعرفها ان شاء الله ببساطة
هناك العديد من القواعد الثابتة فى منهاج عمل سيو seo المواقع وعند اتباعها فأنها تساهم بشكل كبير جدا فى اظهار نتائج البحث للموقع فى الصفحة الاولي من جوجل وهي:

1- تحديد نيتش موقعك

 اعرف التخصص اللي هتشتغل فيه سواء كان طبي أوعقارات أو أي تخصص مهما كان هوه إيه، واعرف أهم 3 مواقع في التخصص ده، وممكن حد يسأل سؤال لو نفترض ان فيه حوالي 50 منافس في المجال، فانت هتبص على أفضل 3 منافسين ( لأن طبقاً للإحصائيات 70 % من الزوار بيدخلوا أول نتيجة في محركات البحث و20 % بيدخلوا تاني وتالت نتيجة والـ 10 % بيتوزعوا على بقية المواقع ) في المجال اللي هتشتغل فيه علشان تقدر تحدد خطة الـ SEO اللي هتشتغل عليها.

2- فحص الموقع ومعرفة نقاط الضعف والقوة

إعرف الموقع اللي هتشتغل عليه، افحصه وشوف الأقسام اللي فيه والمواضيع شكلها عامل ازاي، عدد الزوار اللي بيدخلوا قد ايه ومنين ؟؟ ومعدل الارتداد كام، وهل المحتوى داخل الويب سايت قوي ولا لأ، مقارنة بأفضل 3 منافسين لك، شوف الـ DA والـ PA.

3- عمل قائمة بالتعديلات المطلوبة للموقع

اعمل شيت للموقع، وسجل فيه كل حاجة تخص الموقع التعديلات اللي محتاجها، الأخطاء الموجودة فيه.
الخطوة الرابعة: اشتغل على الـ Technical SEO Audit بداية من سرعة الموقع وملف الـ Robots.txt والسايت ماب والاسكيما .. إلخ.

4- تحديد الكلمات اللتى ستنافس عليها

 حدد الكلمات المفتاحية أو الجمل البحثية اللي هتشتغل عليها، وافحص الكلمات دي وشوف قوة المنافسة عليها ازاي، وهل هتبدأ بالكلمات دي مرة واحدة ولا هتشتغل على كلمات فرعية الأول وبعدين تبدأ تشتغل على الكلمات الرئيسية ولا هتبدأ تشتغل على الكلمات دي علطول.


5- ابدء فى العمل وانشاء المقالات

 إبدأ بكتابة مواضيع ومحتوى داخل الموقع لاستهداف الكلمات المفتاحية اللي هتشتغل عليها.

 تعرف علي شرح الطريقة الافضل لكتابة مقالة متوافقة مع شروط السيو


6- تطبيق خطة عمل تحسين عوامل SEO السيو الداخلي الخاصة بك

 ابدأ بالعمل على عوامل السيو الداخلي الداخلي On Page SEO مثل Page Title والـ Meta Description والـ Internal link ووسوم وتاجات الصور .. إلخ.

 7- البدء بالعمل علي السيو الخارجي

 قم بعمل خطة الـ Off Page SEO أو الباك لينك.

8- قم بتحليل ما قمت به سابقا عبر الادوات المختلفة للسيو

 قم بقياس ما تقوم بفعله من خلال الـ KPIs أو مؤشر الآداء، بمعنى آخر كل شهر هتشوف انت نفذت ايه واللي انت نفذته ده وصلك لفين وهل فعلاً في تقدم للموقع ولا لأ.

قد يهمك

ليست هناك تعليقات

تعريب كن مدون جميع الحقوق محفوظة لــ مدونة عرباوى | شروحات مبسطة فى المجال التقني 2013-2020 ©