عن ماذا تبحث؟

أفضل 8 مواقع هتلاقي فيها أكواد جاهزة مفتوحة المصدر للبرمجة

 

لو كنت محترف برمجة أو لسه باديء أو حتى لسه بتتعلم، فـ انت كده كده هتحتاج مجموعة من الأكواد الجاهزة  اللي تختصرلك الوقت، أو اللي من خلالها تقدر تتعلم أداء مجموعة من المهمات  اللي هتحتاجها في طريقك للاحتراف، وكمان هتحتاجها في مشاريعك هنا بقى هقولك على أفضل مواقع هتلاقي فيها أكواد جاهزة مفتوحة المصدر، وهتفيدك جدًا:

 لو كنت محترف برمجة أو لسه باديء أو حتى لسه بتتعلم، فـ انت كده كده هتحتاج مجموعة من الأكواد الجاهزة  اللي تختصرلك الوقت، أو اللي من خلالها تقدر تتعلم أداء مجموعة من المهمات  اللي هتحتاجها في طريقك للاحتراف، وكمان هتحتاجها في مشاريعك هنا بقى هقولك على أفضل مواقع هتلاقي فيها أكواد جاهزة مفتوحة المصدر، وهتفيدك جدًا:

 

قد يفيدك:


مصادر الحصول علي اكواد جاهزة للبرمجة وحلول مشاكل اكواد


1️⃣️ موقع Github

 موقع Github من المواقع الضخمة والكبيرة جدًا واللي بتجمع كتير من  المبرمجين في مختلف مناطق العالم، وموقع قديم جدًا، وبيتيح للمبرمجين  والمطورين مشاركة مشاريعهم الخاصة بمصدر مفتوح مع باقي الناس أو مع الناس  اللي بتتابعهم على حسابهم، وموجود في الموقع آلاف المطورين والمبرمجين،  وبيسمحلك تأخد المشاريع اللي إنت عايزها، والأكواد الجاهزة للتعديل، وكمان  محرر عشان تحرير الأكواد البرمجية من الموقع وتجربتها.
 وده لينك الموقع :

https://github.com
 


2️⃣️ موقع searchcode

 ده بقى من أهم المواقع بالنسبة لأعظم المبرمجين، لأنه بيحتوي على أكتر من  20 بليون سطر برمجي، وأكتر من 7 ملايين مشروع برمجي، وده أكتر من اللي انت  ممكن تحتاجه أصلًا، وكمان الموقع مجاني فتقدر تأخد المشروع اللي إنت عايزه  أو الكود اللي إنت عايزه براحتك.
 وده لينك الموقع :

https://searchcode.com


 


3️⃣️ موقع Open Hub

 موقع ضخم جدًا، هتلاقي فيه كل اللي يخص الأكواد البرمجية، وأكتر من 30 بليون سطر برمجي مخصص ليك، وكمان يعتبر محرك بحث على الأكواد.
 ده لينك الموقع :

https://www.openhub.net
 


4️⃣️ موقع CodeProject

 لو بقى عايز مشاريع كاملة في كل اللغات البرمجية يبقى هتلاقي طلبك في  الموقع ده، ده موقع تابع لشركة مايكروسوفت خاص بالمبرمجين وفيه الآلاف من  المطورين والمبرمجين من جميع أنحاء العالم، وكلهم بيشاركوا أعمالهم و  مشاريعهم على شكل ملفات مفتوحة المصدر، وتقدر تنسخ وتعدل عليها وكمان تطرح  أسئلتك بكل سهولة.
 ده لينك الموقع :

https://www.codeproject.com
 


5️⃣️ موقع Codota

 لو انت مطور تطبيقات أندرويد فده أفضل موقع ممكن تلاقيه، وتقدر تأخد أكواد  التطبيقات وكل حاجة تحتاجها تخص تطبيقات الأندرويد من عليه، والموقع فيه  طريقة إحترافية للبحث عن أكواد مفتوحة المصدر.
 ده لينك الموقع :
 https://www.codota.com


6️⃣️ موقع CodePen.io

 لو انت بقى مصمم أو مبرمج ويب، الموقع ده هيفيدك جدًا، ده بقى موقع تواصل  إجتماعي للمبرمجين ومصممي مواقع الويب بيسمحلك الموقع بكتابة الأكواد  البرمجية وإدراتها وكمان مشاركتها مع غيرك، وكمان الإستفادة من تصميمات  غيرك. والموقع كمان بيحتوي على محرر أكواد، وكمان تقدر تحصل منه على  تعليقات وتقييم لمشروعك على الموقع.
 ده لينك الموقع :
 https://codepen.io


7️⃣️ موقع CodeAnyWhere

 الموقع ده زي موقع CodePen بالظبط، بس ده نسخة مطورة وإحترافية وبيتميز  بمجموعة من المميزات كتدعيمه للغات اللي بتتعامل مع السيرفرات زي php و  python و java . والموقع ده بيحتوى على أكتر من 350 مليون ملف من الأكواد  مفتوحة المصدر، وبيسمحلك الحصول على الأكواد بكل سهولة، وكمان مشاركتها  بطريقة إحترافية.
 ده لينك الموقع :
 https://codeanywhere.com


8 موقع stack overflow

لو انت مبرمج اومصمم فالموقع ده هيفيدك جدا ده بقى تسأل عن اى مشكله في كل اللغات البرمجية يبقى هتلاقي طلبك في  الموقع ده
 ده لينك الموقع :

https://stackoverflow.com

 

BY:Youssef Pro

 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-