اسباب تقطيع القنوات التي تعمل بالشيرنج في الشتاء

 

 يعاني الكثير من مشاهدي الاقمار الصناعية عبر خصية الشيرنج "السيرفرات المدفوعة والمجانية الفاتحة للشيرنج" التي تفتح القنوات المشفرة التي تمتلك حقوق بث البطولات القارية والدوريات العالمية منها الدوريات الخمس الكبري الدوري الانجليزي،الاسباني،الايطالي،الالماني،الفرنسي

 وفي هذا الموضوع نستعرض سويآ اسباب فصل اغلب الشيرنج في الشتاء علي كافة الرسيفرات والاقمار الصناعية وكيفية تفادي هذا التقطيع.

 

 

 في البداية لو عاوز تتعرف يعني ايه شيرينج فتابع هنا: يعني ايه شيرنج و ازاى استخدمه و ايه اللى محتاجه عشان اشغله، اما لو في سؤال تاني فتابع اسئله للمبتدئين في مجال السات والجميع يبحث عنها


 لماذا في فصل الشتاء اغلب الشيرنيج هايقطع معاك

 

  في اكثر من سبب لتقطع سيرفر سيسكام والسيرفرات المدمجة في اجهزة الاستقبال في فصل الشتاء وعند هطول الامطار، وينقسم اسباب التقطيع الشديد والتكسير بالقنوات الفاتحة بالشيرنق الي قسمين وهما جزء متعلق بالمكونات المادية وهنا نقصد السلك وطبق الاستقبال وكافة الاجزاء الملموسة بالرسيفر.


اما الجزء الاخر متعلق بالسيرفر ذاته بمشاكل متعلقه به او بالانترنت لديك، ويمكن التخلص من هذه التقطعات عبر بعض الخطوات البسيطة وهي:


عايز تتفادي تقطيعات الشيرنج

  1.  تأكد ان الديزك بحال جيده ولم تصل اليه مياه الشتاء.
  2.  اعمل باستمرار صيانه للديزك وصواميل سلك الدش او الاف كنكتور اللي  ركبها في السلك اللي نازل من القطعه الي الديزك ويفضل استخدام افكنكتور عالي الجوده.
  3.  تأكد من اشاره القمر وحاول تخليها عاليه علي أد ما تقدر.
  4.  تفادي تركيب اكتر من ثلاث اقمار او اربعه بالكتير عشان لو الهواء جامد كل الاقمار هاتقطع معاك نظرا لان اغلبهم بيبقي علي مسطره ومن السهل جدا الهواء يحركها.
  5.   اغلب الاقمار في الشتاء اشارتها مش حلوه يبقي حاول تخليك علي قمر واحد او اثنين بالكتير.
  6.  لو اتأكدت من جوده ماسبق وفي تقطيع معاك يبقي عيب السيرفر ده وفي الحاله دي تكلم الموزع اللي اشتركت معاه لو السيرفر مدفوع، اما لو كان السيرفر مدمج بالرسيفر فلا يمكن الاصلاح الا من عند المصدر، اما لو السيرفر مجاني فيعامل معاملة السيرفر المدمج لا يمكنك تعديله الا من المصدر.

نتمني لكم مشاهده ممتعه

قد يهمك: 


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق