سؤال: ليه لما بنستقبل اكتر من قمر واحد بيكون ضبط العدسات عكس اتجاه القمر

 

ان كنت مبتدئ في مجال وعالم تركيبات اطباق الدش واستقبال القنوات الفضائية عبر تركيبات الشيرنج فأكثر الاسئلة التي يتم ذكرها في هذا المجال هو لماذا نعكس اتجاه القمر المرد التقاطه عند وضع قطعة العدسة "اللاقط"، وفي هذا الموضوع اجابة مبسطة عن هذا السؤال المحير.

 


 

الاجابة ببساطة:



علشان انعكاس الاشاره اللي جايه من القمر علي بؤره الطبق وانعكاس اشاره القمر علي الطبق بيرجع العكس مش في نفس الاتجاه لأن الإشارة بتنعكس الاول من الطبق فالقمر لو سنتر مثلا يمين يجى مسطرة شمال والعكس والطبق زي المرايه انعكاس الإشارة عكس مكان نزولها على الطبق.


ببساطة كأنك بتصور نفسك قدام مرايه هتلاقي الصوره معكوسه هي ديه بقى نفس الفكره علسان البعد البؤري وانعكاس الاشاره لان لو القمر علي يمين السنتر يعني جاي من الغرب يبقي لازم تحط القطعه علي الشمال عشان تبقي مواجهة ليمين الطبق لالتقاط اقمار الغرب و العكس صحيح.

 

 و ده لأن الطبق مقوس و بيخرج الاشاره عكس الاتجاه الا في حاله السنتر بيكون الطبق مستقبل الاشارة في منتصف الطبق بيخرجها في شكل مستقيم علي العدسه "الاشاره بتوصل للطبق وتنعكس على القطعه" لان اللاقط وجهه للطبق مش للقمر والصحن هوا بيستقبل ويعكس الاشاره .


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق