14 يناير 2020

هو إيه الجيل الخامس ده 5G 🤔

دلوقتي احنا عندنا تقنية الاتصال اللاسلكي اللي بنستخدمها دي كل 10 سنين تقريبا بيتم عمل جيل جديد ليها.. يعني مجموعة من التعديلات والتحديثات على التقنية بحيث إنها تقدم أداء أفضل واتصال أقوى.

هو إيه الجيل الخامس ده 5G 🤔



بداية الأجيال دي كانت في التمانينات مع ظهور الجيل الأول 1G وبعد كدة كل 10 سنين كان بيظهر الجيل الجديد، ومع دخولنا عام 2020 فده ميعاد الجيل التالي وهو الجيل رقم 5⃣.

الجديد في الجيل الخامس إنه هيعتمد على نوع مختلف من موجات التردد.. إيه موجات التردد دي؟

البيانات اللي احنا بنبعتها لبعض دي أو أي بيانات بيتم التعامل معها إلكترونيا بيتم إرسالها على شكل موجات راديويّة (يعني موجات الراديو متتخضش) الموجات دي ليها مجال أو حيز معين بتنتقل من خلاله ومتقدرش تتجاوزه وهو 6⃣ جيجاهرتز.

لو شوفنا دلوقتي هنلاقي تقريبا اننا بنعتمد على الموجات دي في كل حاجة (المكالمات الهاتفية، الواي فاي، البلوتوث، البث الفضائي وغيرها) كل الحاجات دي بتعتمد على الموجات الراديويّة في الانتقال.. ده خلى المجال الترددي زحمة جدا وإشارات الأجهزة والتقنيات المختلفة بتعترض بعضها وبالتالي أدائها بيبقى ضعيف وسرعات الإنترنت المحدودة مثال على المشكلة دي.

هنا بقى يجي دور تقنية الجيل الخامس اللي هتبعد تماما عن الزحمة دي كلها لأنها هتستخدم نوع مختلف من الموجات اسمه "الموجات الملّيمترية" الموجات دي المجال الترددي بتاعها أكبر بكتير من مجال النوع السابق (من 30 إلى 300 جيجاهرتز)، وكمان المجال ده يعتبر تقريبا غير مستخدم وده معناه إن انتقال الموجات فيه هيكون أسهل وأسرع وبالتالي نقدر من خلال التقنية دي إننا نحصل على إنترنت أسرع 40 مرة من الجيل السابق وسرعته هتبدأ من 1 جيجابت في الثانية 😯
Muhammad Elghdban
ليست هناك تعليقات

تعريب كن مدون جميع الحقوق محفوظة لــ مدونة عرباوى 2013-2020 ©