عن ماذا تبحث؟

كيف تستفيد من خرائط جوجل في ركن عربيتك؟ دليلك الشامل


خرائط جوجل ماب

تقريبا قاعدة كبيرة من الناس بتعاني علشان تقدر تلاقي مكان تركن فيه عربيتها خاصة مع الزحمة الكبيرة في القاهرة الكبرى الزحمة دي بتخلي الناس تفضل تلف لحد ما تلاقي مكان تركن فيه عربيتها واحيانا المكان ده بيكون بعيد شوية عن المكان اللي هي رايحاله،  وده بيخليهم ينسوا احيانا هما ركنوا فين!

 قد يفيدك:

مزايا مخفية فى بحث جوجل قد لا تعلمها مفيدة جدآ
الميتافيرس بين حلم الأمس وواقع اليوم
تعرف علي مميزات تطبيق Google Lens عدسة جوجل الرائعة

استفد من خرائط جوجل في ركن عربيتك

تستطيع الاستفادة من خرائط جوجل في ركن عربيتك بسهولة ويسر، حتى يمكنك تجنب الازدحام المروري والتنقل بكل يسر وسهولة. في هذا المقال سوف نشرح لك كيف يمكن الاستفادة من خرائط جوجل في ركن عربيتك بالتفصيل، بالإضافة إلى الإجابة عن بعض الأسئلة الشائعة المتعلقة بها.


ما هي خرائط جوجل وكيف تعمل؟

خرائط جوجل هي أداة تمكن المستخدمين من البحث عن المواقع والأماكن المختلفة في جميع أنحاء العالم، كما تساعد في توفير المسارات الأفضل للوصول إلى هذه المواقع. وتعمل خرائط جوجل عبر استخدام بيانات المواقع الجغرافية والمعلومات المستخرجة من الإنترنت.


كيف تستفيد من خرائط جوجل في ركن عربيتك؟

يمكن استخدام خرائط جوجل في ركن عربيتك بعدة طرق، بطريقة سهلة ممكن تحدد بيها مكان عربيتك باستخدام خرائط جوجل سواء لو معاك موبايل بنظام أندرويد أو IOS. بص يا سيدي الموضوع بسيط .. اعمل بس معانا الخطوات دي.. أو افتكر تعملها وقت ما تركن.

 

 تقدر من خلال خرائط جوجل انك احفظ مكان وقوف عربيتك وممكن كمان تفعل ميزة الاشعارات لبيانات وقوف عربيتك وده من خلال الخطوات دي

 

 1- اول ما تلاقي المكان المناسب علشان تركن عربيتك..على طول افتح خرائط جوجل على موبايلك وابحث عن موقعك الحالي "النقطة الزرقاء" 

 

2- دوس على النقطة الزرقاء ومن قائمة خيارات الموقع اختار "حفظ موقع وقوف سيارتك - save your parking". بعد ما تعمل عملية الحفظ دي هتلاقي دبوس اتحط على الخريطة في موقعك الحالي، واتحطت علامة عليه كدة كأنها مكان وقوف.

 

 3- اتأكد ان الدبوس اتحط في مكان ركن عربيتك .

 

 4- بعد ما تخلص مشوارك افتح خرائط جوجل على موبايلك وخش على خانة البحث، واضغط على خيار "مكان الوقوف - parking location"، وبعدين دوس على "الاتجاهات - Directions" علشان تحدد مكان وقوف عربيتك بسرعة وسهولة.

 وخليك بقى مع الـ GPS هيقولك خش يمين وخش شمال لحد ما يوديك لحد عربيتك. 

الموضوع من /تيك_ريفيو

قد يهمك:

اهم النصائح لركن السيارة لفترة طويلة اثناء السفر
هل هناك مشكلة في اضافة بطارية للسيارة ذات امبير اعلي؟
ماهي اسباب مشكلة قفل دركسيون العربية وطريقة فك القفل؟
تقرير شامل عن ضبط زوايا واتزان و ترصيص الاطارات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-