القائمة الرئيسية

الصفحات

لو جهاز الكمبيوتر بقي بطئ وبيهنج معاك 6 نصائح مهمة لك

يعانى الكثير من المستخدمين خاصة محبى الالعاب من مشكلة "لاج" او تهنيج الالعاب او البرمجيات الاخري من البرامج والتى كانت تعمل بدون مشاكل عند تثبيتها على الحاسوب اول مرة، فأن كانت لديك تلك المشكلة تابع هذه التدوينة فهى مخصصة لك.
لو جهاز الكمبيوتر بقي بطئ وبيهنج معاك 6 نصائح مهمة لك
      
من اكثر المشاكل اللتي نواجهها عند استخدام الحاسوب لفترات زمنية طويلة هو بطئ الحاسوب او ما نطلق عليه بالعامية تهنيج، وذلك لعدة اسباب منها بالطبع استخدامه لمدة طويلة والضغط على مكوناته بتشغيل الالعاب والبرامج الثقيلة واللتى تحتاج الى امكانيات الحاسوب كاملة من المعالج والرامات.
 قد يهمك
ايضآ هناك بعض الامور الاخري واللتى تيبب تشنج الحاسوب وفى السطور التالية سنتعرف عليها بطريقة مبسطة ان شاء الله

حضرتك بتعانى إن جهازك بطئ أو عندك مشاكل وتهنيج مع جهازك أو ألعابك اللى كانت شغاله تمام فى الأول .... حضرتك تعمل الأتى 



  1. تأكد من المعجون المخصص لتبريد البروسيسور ولو نشف أو قديم غيرة وياريت تجيب معجون نضيف فى حاجات بتبقى نضيفه ومش غاليه ولو انت من مصر بتتباع فى مول البستان .
  2. تانى حاجه التراب حاول تنضف جهازك من التراب الكثيف ومكان الرامات لو عندك بلاور أو هتشترى أنبوبه رش أسمها أكاى جاف من المول برضه ودى مادة بتنضف التراب وبطيرة وملهاش أى سلبيات على الجهاز أنا بستعمله فى شغلى .
  3. نسخه الويندوز حضرتك تنزل أخر إصدار من نسخه الويندوز ويفضل تبقى أخر إصدار ويندوز 10 عشان بتبقى متزنه أكتر مع الألعاب ويفضل تنزلها بروفيشنال .
  4. تعريفات جهازك خاصة تعريف كارت الفيجا "الشاشة" ليه عامل تقريبا 50% من اللاج فى الألعاب وأتزان الفريمات فى الألعاب يعنى يفضل تنزل أخر أبديت لتعريف كارت الشاشه الخاص بيك .
  5. برامج تشغيل الألعاب زى الفيجوالات سى والنت فريم ورك تأكد تماما إنك مسطب كل برامجك الخاصه بتشغيل الألعاب لحد أخر إصدار .
  6. تنزل أنتى فايروس يكون محترم وكويس ومضمون وتعمل تشيك على جهازك وتنضفه من الفيروسات .

لو أنت عملت كل دة وجهازك بطئ مع الألعاب يبقى من الافضل لك تغيير هذا الجهاز واستبداله بأخر يلبى احتياجاتك.
الموضوع من طرف Ahmed GaMal Joo

تعليقات