شركة Klarna وخسارتها امام شركة ابل الامريكية بالسوق

 

شركة Klarna: عندما تقرر شركة آبل ان تنافسك فتخسر



تخيل يبقى عندك واحدة من أكبر الشركات في مجالها في العالم وقيمتها أكتر من 45 مليار دولار وفي أقل من ساعتين وانت بتتفرج على فيلم في السينما تخرج تلاقيهم بيقولولك الحق الشركة خسرت 85% من قيمتها السوقية ووصلت قيمتها لـ 6.5 مليار دولار بس!


ده بقى بالظبط اللي ممكن يحصل لما آبل تقرر انها تنافسك، وده اللي حصل مع شركة Klarna واحدة من أكبر خدمات التقسيط في العالم لما آبل أعلنت عن خدمتها الجديدة Buy Now Pay Later في مؤتمر WWDC اللي فات في شهر يونيو.


أول آبل ما أعلنت عن الخدمة الجديدة سهم الشركة نزل 85% في وقتها، والحقيقة ان مش كلارنا بس اللي حصلها كدة، ده كمان المنافسين كلهم وعلى رأسهم منافس كلارنا المباشر شركة Affirm اللي سهمها نزل بقيمة 78% بعد الإعلان مباشرة.


بس اللي حصل بعد كدة حاجة عظيمة..


خدمة آبل الجديدة Buy Now Pay Later، هي خدمة تقسيط آبل هتخترق بيها السوق، وطبعاً لما آبل تقرر تدخل السوق بحاجة هتستحوذ على الكم الأكبر من الحصص السوقية، سواء من المستخدمين العاديين او من التجار اللي هيفضلوا التعامل مع آبل.


اللي حصل ان الرئيس التنفيذي لشركة كلارنا سيباستيان سيمياتكوفسكي "سويدي الجنسبة"، قدر بعدها بشهر واحد يحصل على تمويل جديد بقيمة 800 مليون دولار!


بعد اعلان آبل عن الخدمة الجديدة وسقوط اسهم الشركة مطلعش يهاجم آبل ولا يشتم فيها، بالعكس طلع وقال ان اللي آبل بتعمله ده حاجة عظيمة وسوق الـ BNPL زي مابيسموه "اللي هو سوق الـ Buy Now Pay Later" في حاجة شديدة جداً لشركة بحجم آبل انها تخترقه وتشتغل فيه!


قال ان العالم حالياً في حالة ركود اقتصادي كبير وآبل كان لازم تفكر بالشكل ده علشان تضمن استمرارية أرباحها، وبدخول آبل لسوق الـ BNPL هتخلي السوق يتضاعف أكتر وأكتر لأن برغم كل الأرقام اللي حققناها احنا كلنا على بعضنا مش مغطيين 10% من السوق.


بمعنى أشمل ان آبل هتخلي التورتة تكبر، وناس أكتر هتبتدي تاكل منها، آبل اه هتاخد النصيب الأكبر بس احنا كمان نصيبنا هيكبر.


وقال طبعاً انه زعلان جداً بسبب الخسارة الكبيرة اللي حصلت في قيمة الشركة وان ده أجبره يسرح عدد كبير من الموظفين، لكن المؤشرات كلها إيجابية والشركة في حالة مستقرة.


التصريحات دي بينت أد ايه انه راجل اداري موزون جداً وقدر ياخد بعدها تمويل ضخم جداً بقيمة 800 مليون دولار، وأسهم الشركة بدأت في الارتفاع مرة تانية.

  كلارنا ليس لديها سهم مقيد علشان يطلع و ينزل، هذه شركة مغلقة، قيمتها هبطت في جولة زيادة رأس مال، private round of funding و هذا لاسباب ليس لها علاقة بدخول Apple مجال ال BNPL


#كرياتوفا

 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق